INTRODUCCIÓ: Ja que per la seua propietat de cohesió
l’aigua te una gran atracció en les molècules de la seua superfície, creant la
tensió superficial. La superfície del
líquid es comporta com una pel·lícula capaç d’allargar-se y al mateix temps
ofereix certa resistència al intentar
trencar-la; aquesta propietat contribueix a que alguns objectes molt lleugers
floten en la superfície de l’aigua.
- La primera pràctica que hem fet de la tensió superficial
de l’aigua és la C: el metall pot surar. L’hem començat el dia 23-10-12 i l’hem
acabat el mateix dia.
OBJECTIU: El
objectiu d’aquesta practica és demostrar que un metall pot surar en l’aigua. Si
tot el experiment ens is correctament el metall que col·loquem en l’aigua (un
clip) flotarà.
MATERIAL: Cristal·litzador o altre recipient de vidre gran,
clip i sabó líquid.
PROCEDIMENT: Hem
col·locat en un cristal·litzador aigua fins quasi omplir-lo, quan l’aigua ja no
es mou col·loquem en la superfície un clip en forma horitzontal d’un en u (fins
tres). Utilitzem un clip obert per a dipositar-los amb molta atenció. Observant
que no s’afonen. Quan els clips ja estan en la superfície de l’aigua i no
s’afonen diluïm un poc de detergent líquid en l’aigua. Obtenint així els dos
resultats desitjats.
RESULTATS: Quan ja
hem col·locat els clips en l’aigua i no s’afonen hem tirat sabó líquid i
observem que al fer-ho la tensió superficial de l’aigua es trenca i els clips
s’afonen.
CONCLUSIONS: Hem vist
que el metall sura en l’aigua, però, no obstant això, si li tirem una gota de
sabó líquid a l’aigua deixarà de flotar perquè el sabó trenca la tensió
superficial de l’aigua i fa que el metall deixa de surar.
OPINIÓ PERSONAL: Ha sigut
un experiment que no m’ha desagradat ja que no sabia que quan tirem sabó a
l’aigua es trenca la tensió superficial d’aquesta, però si sabia que el metall
que no és molt pesat podia surar, tant un clip com hem utilitzat en aquesta
pràctica com una agulla de cosir.
- La segona pràctica que hem fet de la tensió
superficial de l’aigua és la A i la B el dia 30-10-12 i l’hem finalitzat el
mateix dia: corre pebre, corre i forats en el pols de talc, respectivament.
OBJECTIU
PRÀCTICA B: l’objectiu es demostrar que el pols de
talc reacciona diferent amb una gota de sabó que sense sabó.
MATERIAL PRÀCTICA B: Pols de talc, aigua, un gibrell o cristal·litzador i sabó líquid.
PROCEDIMENT PRÀCTICA B: Hem omplit el cristal·litzador amb aigua fins la meitat, després hem escampat el pols de talc per tota la
superfície de l’aigua, després col·locant en diferents punts la punta del dit
intentant foradar l’aigua.
Després hem tret el dit i li hem col·locat una
gota de sabó líquid i el hem tornat a introduir dins de l’aigua.
RESULTAT PRÀCTICA B:
Hi ha diferencia entre la primera vegada que hem
col·locat el dit i la segona. En la primera (el dit sense sabó) el forat era
molt xicotet, en canvi, la segona vegada que l’hem introduït (el dit amb sabó)
el forat s’ha anat a expandint molt lentament.
1. VEGADA
2. VEGADA
CONCLUCIÓ PRÀCTICA B: EL sabó trenca la tensió superficial de l’aigua, fent així que es dispersa
lentament.
OPINIÓ
PERSONAL PRÀCTICA B: Ha sigut una pràctica prou interessant, no m’ha
desagradat.
OBJECTIU
PRÀCTICA A: L’objectiu es demostrar que el pebre reacciona diferent amb una gota de sabó que
sense sabó.
MATERIAL PRÀCTICA A: Cristal·litzador, aigua, pebre i sabó líquid.
PROCEDIMENT PRÀCTICA A: Al cristal·litzador li hem col·locat aigua i pebre per tota la
superfície, després hem ficat el dit dins de l’aigua sense sabó.
A continuació hem agafat un poc de sabó líquid
amb el dit i l’hem col·locat dins del cristal·litzador amb pebre.
RESULTAT: La primera vegada que hem col·locat el dit (sense sabó líquid) s’ha
fet un forat al seu voltant, però quan l’hem llevat a tornat al lloc. Després,
quan li hem ficat sabó al dit i aquest l’hem introduït a l’aigua el forat ha anat
augmentant molt ràpid, però al llevar-lo no ha tornat el pebre al lloc.
1. VEGADA
2. VEGADA
CONCLUSIÓ PRÀCTICA A: El sabó trenca la tensió superficial de l’aigua, fent així que es dispersa
ràpidament.
OPINIÓ
PERSONAL PRÀCTICA A: M’ha agradat més que la pràctica B.
-La tercera pràctica que hem realitzat al
laboratori és la D i E el dia 6-11-12: l’aigua no es cau d’una moneda i un vaixell
a sabó, respectivament.
OBJECTIU
PRÀCTICA D: Saber quantes gotes d’aigua caben en una
moneda sense sabó i una moneda amb sabó.
MATERIAL PRÀCTICA D: Cristal·litzador, comptagotes, sabó líquid, dues monedes grans ( hem utilitzat
dues monedes de 50 cèntims).
PROCEDIMENT PRÀCTICA D: Hem llavat i eixugat bé les dos monedes grans, després les hem
col·locat al interior del cristal·litzador i hem començat a tirar amb un
comptagotes aigua poc a poc comptant les gotes que cauen fins que l’aigua haja
vessat. En l’altra moneda hem fet el mateix sols que quan em arribat unes gotes
antes de que en l’altra moneda es havia vessat li hem afegit una gota de sabó
líquid.
RESULTAT PRÀCTICA D: Al principi l’aigua no es derramava, sinó que es formava una cúpula
amb les gotes que queien. En la moneda que no hem tirat sabó les gotes han
arribat fins a 60 fins que s’ha derramat, però en l’altra a les 57 gotes li hem
tirat sabó i s’ha derramat.
CONCLUSIÓ
PRÀCTICA D: Hem observat que al tirar la gota de sabó líquid en
la moneda la tensió superficial de l’aigua s’ha trencat fent que es derrames.
OPINIÓ
PERSONAL PRÀCTICA D: Ha sigut una pràctica entretinguda.
OBJECTIU
PRÀCTICA E: Veure com una cartolina pot moure’s sense necessitat de tocar-la.
MATERIALS PRÀCTICA E: Gibrell o cubeta, aigua, un triangle de cartolina i sabó líquid.
PROCEDIMENT PRÀCTICA E: Omplir d’aigua el gibrell o cubeta, posar un cartó de la cubeta el
triangle de cartolina, amb la punta orientada cap al centre, banyar la punta d’un dit amb sabó i introduir
a l’aigua just per darrere de la base del triangle.
RESULTAT: En teoria la cartolina tindria que menejar però quan estàvem preparant
la pràctica a un company se li ha caigut una gota de sabó a l’aigua i s’han
desplaçat totes les cartolines però ningú ha fet cap vídeo perquè ha sigut
inesperat i ningú estava preparat. No obstant això ho hem intentat un altra vegada
però no ha sortit tan bé com abans, sols ha funcionat un vaixell i a dures
penes.
CONCLUSIÓ:
La cartolina es desplaçaria perquè els dits es col·locaven
darrere d’aquesta i tallaria la tensió superficial fent que la cartolina es saguera
mogut.
OPINIÓ
PERSONAL: si haguera eixit bé hauria sigut la pràctica
que més m’haguera agradat.
BIBLIOGRAFIA:
De on he tret la introducció.
No hay comentarios:
Publicar un comentario